Reżyser, scenarzysta i operator filmowy. Urodził się 16 sierpnia 1933 roku. Po ukończeniu Wydziału Elektroniki na Politechnice Warszawskiej (1951-55) pracował jako inżynier elektroakustyk w kinematografii. Ukończył Wydział Operatorski (1959) i Reżyserski (1962) w PWSFTviT w Łodzi (dyplom w 1967). Od 1997 wykładowca w PWSFTviT. W 1995 roku otrzymał Honorowego "Jańcia Wodnika" na OGÓLNOPOLSKIM FESTIWALU SZTUKI FILMOWEJ "PROWINCJONALIA" w Słupcy k. Konina. Leszczyński jest jednym z najoryginalniejszych polskich reżyserów. Jego kino kojarzy się z niezwykle wrażliwym spojrzeniem na ludzi żyjących w głębokiej harmonii z naturą. Carl Dreyer mówił: "Interesuje mnie nie obraz akcji, lecz akcja obrazu". Leszczyński często powołuje się na to zdanie. Jego filmy mają zazwyczaj staranną kompozycję obrazów, uporządkowanych, oczyszczonych ze zbędnych detali. Reżyser powiedział w początkach swojej kariery: "Interesuje mnie kino osobiste. Chcę robić tylko takie filmy, które mnie żywo obchodzą - zarówno jeśli chodzi o treść, jak i o formę." Późniejsza twórczość w pełni potwierdziła jego słowa. Jak napisał Maciej Pawlicki: "Leszczyński nie jest filmowym rzemieślnikiem, który każdy surowiec, czy półprodukt przerobi na solidny film.(...) Musi bowiem trafić na swój ton, nie tylko emocjonalnie sobie bliską tematykę, ale także problem współgrający z jego twórczym temperamentem, zharmonizowany z formą, w której stać go na mistrzostwo" ("Film" 1987 nr 34).
Leszczyński w najbardziej znaczących swoich filmach: ŻYWOT MATEUSZA, KONOPIELKA, SIEKIEREZADA, KOLOS I REQUIEM pozostaje wierny fundamentalnej zasadzie swojej twórczości. "Interesuje go bohater wolny, który nie nosi kagańca cywilizacyjnych obróbek i nie podporządkowuje się żadnym normom, nawet prawnym, jeśli naruszają jego moralne zasady, dekalog, który ma się od natury raz na zawsze" (Filmowy Serwis Prasowy 1994 nr 1). "Jest Leszczyński jednym z niewielu, którym się udaje osiągnąć uniwersalizm w formach bezpośrednich, czystych. Oswoił we współczesnej estetyce filmowej patos, ocalił wzniosłość" - zauważył Maciej Pawlicki.
Ważniejsze daty
1933. 08. 16 - Data urodzenia (Łódź)
1962 - Wykształcenie - rok ukończenia studiów (Wydział Reżyserii PWSTiF w Łodzi; dyplom 1967)
1995 - Nagroda (Honorowy "Jańcio Wodnik" na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej "Prowincjonalia" w Słupcy k. Konina)
1967 - ŻYWOT MATEUSZA Reżyseria, Scenariusz, Obsada aktorska (mężczyzna w zagranicznym samochodzie; nie występuje w czołówce),
1963 - PRZYGODA NOWOROCZNA Operator kamery,
1963 - MANSARDA Współpraca reżyserska,
Nagrody filmowe
2002 - REQUIEM (2001) Orzeł, Polska Nagroda Filmowa (nominacja) w kategorii: najlepsza reżyseria; za rok 2001
2001 - REQUIEM (2001) Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych) Nagroda Specjalna Jury
1987 - SIEKIEREZADA Berlin (MFF) nagroda Forum Młodego Kina
1986 - SIEKIEREZADA Nagroda Szefa Kinematografii za twórczość filmową w dziedzinie filmu fabularnego za rok 1985; nazwa nagrody: Nagroda Kinematografii za najwybitniejsze osiągnięcia programowe w dziedzinie filmu
1986 - SIEKIEREZADA Łagów (LLF) Złote Grono
1986 - SIEKIEREZADA Gdynia (do 1986 Gdańsk) (Festiwal Polskich Filmów Fabularnych) Grand Prix (Wielka Nagroda Jury "Złote Lwy")
1984 - KONOPIELKA Haugesund (MFF) główna nagroda krytyki
1984 - KONOPIELKA Gdynia (do 1986 Gdańsk) (FPFF) Nagroda Główna Jury
1970 - ŻYWOT MATEUSZA Adelaide-Auckland (MFF) I nagroda
1969 - ŻYWOT MATEUSZA Valladolid (MFF) I nagroda
1969 - ŻYWOT MATEUSZA Kolombo (MFF) nagroda Stowarzyszenia Dziennikarzy Cejlonu
1969 - ŻYWOT MATEUSZA Kolombo (MFF) I nagroda
1969 - ŻYWOT MATEUSZA Cannes (MFF dla Młodzieży) Grand Prix
1968 - ŻYWOT MATEUSZA Złota Kaczka (przyznawana przez pismo "Film") w kategorii: najlepszy film polski; przyznana w 1969
1968 - ŻYWOT MATEUSZA Nagroda im. Andrzeja Munka (przyznawana przez PWSFTviT)