FESTIWAL FILMOWY "KinoPozaKinem FILMOWA GÓRA 2011"


Pierwsze: Promować polską kulturę! czyli wywiad na temat PLY FESTIVAL i Filmowej Góry w KOBIETA w UK

Przedstawiamy wywiad z Mateuszem Jarżą - Dyrektorem Festiwal Play Poland największego Festiwalu Filmu Polskiego w Wielkiej Brytanii i Irlandii - przeprowadzony przez portal KOBIETA w UK . Festiwal jest dużym sukcesem polskiej kultury z czego się cieszymy ponieważ Filmowa Góra i Fundacja Kombinat Kultury wnieśli duży wkład w jego organizację. 

"Ogromne przedsięwzięcie, wymagające zdolności organizacyjnych i wiedzy o kulturze filmu polskiego - Festiwal Play Poland rozpoczął się niedawno. Za nami już wydarzenia w Dublinie, teraz imprezy odwiedzają mieszkańcy Szkocji, przed nami jeszcze Liverpool, Birmingham, Oxford i Belfast. Za tym wszystkim stoi dyrektor Polish art Europe Ltd – Mateusza Jarża, który udzielił nam specjalnego wywiadu.

Kobieta w UK: Jak zrodził się pomysł na stworzenie tak długiego i obszernego festiwalu, jak Play Poland?
Mateusz Jarża:
Polish Art Europe od kilku lat promuje polskie kino na Wyspach. Są to różnego rodzaju imprezy: Festiwal Filmowa Góra czyli kino niezależne i filmy krótkometrażowe; promocja katowickiej Filmówki czyli pełne, krótkie metraże, wystawy plakatów ze zbiorów Fundacji Kombinat Kultury, a także spotkania i rozmowy z twórcami filmów; pokazy kina polskiego w ramach Pierwszego Festiwalu Kulturalnego i wiele innych imprez tego typu. Dzięki współpracy z innymi organizacjami polonijnymi pojawiły się nowe możliwości promocji polskiej kultury na większą skalę.

KwUK: Jakie jest zapotrzebowanie na taki projekt?
MJ:
Przeprowadziliśmy ankiety mające na celu zbadanie zainteresowania tego typem projektu. Okazało się, że ponad 95% ankietowanych uważa, że za mało pokazywanych jest filmów w tutejszych kinach. Ponadto jeśli nawet się to zdarza, to i tak najczęściej w dużych miastach jak np. Londyn. Ponadto obcokrajowcy nie znają polskiego kina i dlatego też mamy nadzieję, że Festiwal Play Poland w dużym stopniu przyczyni się zmiany tego stanu.

KwUK: “Objazdowy” festiwal to dośc ciekawa forma imprezy kulturalnej. Dlaczego wybrał Pan akurat takie rozwiązanie?
MJ:
To dobre rozwiązanie logistyczne. Festiwal odbywa się w siedmu miastach. Organizujemy pokazy filmów pełnometrażowych i krótkometrażowych, wystawy polskich plakatów filmowych, panele dyskusyjne itd. w sumie kilkadziesiąt imprez. Posiadając określoną ilość materiałów musieliśmy to rozłożyć w czasie. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że Festiwal promuje kino długo, w wielu miejscach i bardzo intensywnie.

KwUK: W kogo “celuje” Play Poland? Do kogo ma trafić z założenia?
MJ:
Głównym odbiorcą Play Poland Film Festival będą Brytyjczycy oraz różnorodna kulturowa społeczność Wysp. To im głownie chcemy pokazać współczesne polskie kino. Nie powinniśmy też zapominać o Polakach. W 2004 roku, Wielka Brytania oraz Irlandia stały się najczęściej wybieranym przez nas miejscem osiedlania się. Mieszkając za granicą często zapominamy o polskich tradycjach czy faktach historycznych. Play Poland ma także za zadanie podtrzymanie polskich tradycji kulturalnych.

KwUK: Play Poland oferuje bogaty wachlarz polskich filmów różnych reżyserów, także filmy krótkometrażowe oraz oczywiście wystawy plakatu filmowego. Kto ostatecznie przyłożył się do wyboru wszystkich tych materiałów?
MJ:
Wybór filmów pełnometrażowych był długi i staranny. Począwszy od badań w sieci, poprzez weryfikacje możliwości zdobycia danego tytułu, kończąc na przeprowadzeniu ankiety. Filmy krótkometrażowe posiadamy dzięki współpracy z festiwalem Filmowa Góra. Są kompilacją wybranych tytułów z ostatnich pięciu lat. Plakaty pokazujemy dzięki współpracy z Fundacją Rozwoju Kultury Kombinat Kultury, która udostępniając nam swoje zbiory pomaga zapoznać brytyjskiego widza z Polską Szkoła Plakatu lat 70-80.

KwUK: Jakie są cele i założenia tak wielkiego przedsięwzięcia jak Play Poland?
MJ:
Projektując Festiwal kierowaliśmy się trzema głównymi założeniami:

1. Zwiększyć zainteresowanie kinematografią polską wśród brytyjskiej publiczności - polskie kino cieszy się reputacją ambitnego, co sprawia, że jest mniej dostępne poza granicami kraju. Pomimo ograniczeń dystrybucyjnych, polscy reżyserzy jak Agnieszka Holland („Europa”), Tomasz Bagiński („Katedra”, „Sztuka Latania”) czy Roman Polański („Dziecko Rosemary”, „Dziewiąte Wrota”) są rozpoznawani i cenieni w całej Europie i USA.

2. Poszerzyć dostęp do polskich dóbr kulturalnych - po przystąpieniu do Unii Europejskiej, zwiększająca się liczba osób przybywających do Wielkiej Brytanii uczyniła tamtejszą Polonię drugą co do wielkości mniejszością etniczną na Wyspach. Jako, że polska kultura stała się ważnym elementem brytyjskiego krajobrazu demograficznego i socjologicznego, istotne jest ukazać polską rodzimą sztukę i tradycję w formie łatwej do przyswojenia. Taka misja przyświecała organizatorom przy wyborze tegorocznych filmów.

3. Wzmocnić tożsamość narodową - postępujący proces globalizacji może osłabić poczucie przynależności kulturalnej. Festiwal filmowy z bogatą paletą imprez towarzyszących ma służyć wzmocnieniu więzi Emigracji z ojczyzną. Proces będzie zachodził na różnych płaszczyznach dzięki bogatej ofercie programowej.

KwUK: Czy Play Poland będziemy mogli odwiedzić także w przyszłym roku?
MJ:
Tak. Play Poland będzie cykliczną imprezą. Ma odbywać się co roku. Zapraszam!

 

Od 2010 roku Filmowa Góra nominuje do Nagrody Polskiego Kina Niezależnego im. Jana Machulskiego


Wspiera nas:


Współorganizatorzy FG:





Wyszukiwarka

Odwiedziny


Wczoraj : 213